مقالهنکسوس

منابع جادو و انواع آن

انواع جادو بیشتر به شکل ابزار در دست بندی گونه‌ها و گروه‌های مختلف قرار گرفته است اما برای استفاده از هر ابزار نیاز به داشتن دانش از نحوه‌ی عملکرد آن احساس می‌شود. در ادامه با نشریه‌ی شهر همراه ما باشید.

جادو به نسبت نوع دید افراد به شکل‌های مختلفی تقسیم شده است و همین تفاوت دیدگاه نقش بسیاری در به وجود آمدن شکل‌های مختلفی از جادوگران شده است. مثلاً به نسبت نوع عملکرد هر جادو می‌توان آن را به گروه‌های destruction, illusion, alteration, restoration, conjuration, enchanting, alchemy, تقسیم کرد که به ترتیب برای نابودی اشیا ، به وجود آوردن تصاویری در ذهن مورد هدف برای کنترل دیگران، تغییر و جابجایی به شکل‌های مختلف، بازگردانی چیزهای مختلف به شکل اولیه، اظهار و به تسلط گرفتن موجودات غیر انسانی، ارتقاع اشیا از نظر جادویی، ترکیب مواد مختلف برای بدست آوردن مواد جدید با خاصیت جادویی استفاده می‌شوند. یا به شکل دیگر می‌توان با تقسیم دنیا به پنج بخش به نام‌های material , ethereal , infernal , astral, celestial که می‌توان آن‌ها رو بعدهای مختلفی از جهان دیو تقسیم کرد. یا به شکل دیگر می‌توان دنیا را متشکل از پنج المان اصلی آب، آتش، خاک، هوا و برق دانست که به ترتیب به شکل‌های جادویی Hydromancy, Pyromancy , Geomancy, Aeromancy, Electroman به عنوان پنج شکل از آرکین (Arcane) شناخت. اما بدون توجه به دسته بندی‌های دل بخواهی افراد می‌توان جادو رو بر اساس منبعی که از آن بر می‌خیزد به شکل کلی دسته بندی کرد.

 

skyrim 6 schools of magic vector resources by jiffyadvent d63yodn

ذات جادو و جادوگری معمولاً حول زندگی و مرگ و یا به شکل دقیق‌تر وجود و نابودی فعالیت اصلی خود را نشان می‌دهد. بنابراین با کنار گذاشتن فرعیات برای مدتی محدود می‌توان گفت که مانا (Mana) به عنوان منبع زنده‌ی جادو و ووید (Void) به عنوان منبع نابودی آن وجود خود را نشان می‌دهند

مانا یا مجیکا (Magica) و یا به هر شکل دیگری که نامیده شود معروف‌ترین شکل جادو می‌باشد و به دلیل سادگی فهمی که می‌توان از آن داشت به شکل فراوانی قابل مشاهده است. مانا به عنوان سوخت برای استفاده از جادوهای مختلف استفاده می‌شود و به شکل طبیعی موجود است . آن را از عوامل حیات موجودات می‌دانند که معمولاً شکل فیزیکی آن را می‌توان به آب شبیه کرد. به اندازه‌ای که آب شور و شیرین با یکدیگر ترکیب می‌شنود مانا نیز جای خود را در میان آب‌های موجود در طبیعت پیدا می‌کند. مانا را بیشتر می‌توان در آب‌های جاری مشاهده کرد تا آب‌های ساکن از آنجایی که ذات زندگی به حرکت است. از سوی دیگر هرچه منبع آب ظریف‌تر باشد میزان مانای بیشتری در آن قرار دارد پس آب دریا به دلیل ناخالصی‌های فراوان دارای مانای کمتری به نسبت آب رودخانه می‌باشد. از خالص‌ترین نمونه‌های آن می‌توان به مکان‌هایی به نام Mana Well که همانند سرچشمه‌های طبیعی آب هستند اشاره کرد. معمولاً نحوه‌ی برخورد با مانای موجود در اجسام و موجودات و تغییر آن به شکل دلخواه باعث بوجود آمدن انواع جادو می‌شود. از آنجایی که مانا و آرکین معمولا با یکدیگر همراه هستند بنابراین استفاده‌ی مانا به شکل آرکین باعث بوجود آمدن جادوهای آرکینی می‌شود. مثلاً جادوگری به شکل Hydromancy با تمرکز بر روی شکل مایعی که مانا به خود می‌گیرد و کنترل آن به انجام جادو دست می‌زند. هایدرومنسر (Hydromancer) ها با به کنترل گرفتن آب به عنوان عصر اصلی حیات قدرت فراوانی دارند و این تنها به جابجایی آب مربوط نمی‌شد . از توانایی قدرتمندترین هایدرومنسرها می‌توان به Teleportation با تمرکز بر جابجایی افراد و اشیا در مکان‌های مختلف اشاره کرد که از عوامل توانایی هایدرومنسی در Alteration می‌باشد. از دیگر توانایی‌های آن‌ها می‌توان به پیشگویی و دسترسی به اطلاعاتی فرای توانایی معمول افراد اشاره کرد. با وجود اینکه پیشگویی از تخصص Oneiromancer ها یا Oracle هاست که از منبع آرکین استفاده نمی‌کنند و منبع Divine را ترجیح می‌دهند. و با وجود این همه قدرت فراوان معمولاً هایدرومنسرها افراد مثبتی هستند و در جهت صلح و آرامش فعالیت می‌کنند.

 

7ce897ab8d0a375a9d068e9d1069b7bc

از سوی دیگر می‌توان از ساده‌ترین شکل‌های استفاده‌ی مانا را در پایرومنسی (Pyromancy) دید. در اکثر موارد دیده می‌شود که حتی ضعیف‌ترین جادوگرها به راحتی با آتش کار می‌کنند هرچند که سادگی استفاده از آن نباید مبنی بر دسته کم گرفته شدن آن بشود. یک استاد پایرومنسی از خطرناک‌ترین جادوگرهاست. از آنجایی که اکثر موجودات به آتش حساس هستند سلاحی ایده‌آل برای درگیری است. در مراحل بالاتر معمولاً جئومنسی (Geomancy) نیز به همراه آن استفاده می‌شود تا شکلی مذاب گونه به خود بگیرد. 

 

witch of izalith

جئومنسی معمولاً به صورت مستقیم استفاده نمی‌شود. استفاده‌ی زیاد آن را می‌توان در دست کیمیاگران (Alchemist) دید. نوع دیگر آن می‌تواند در Enchanting خود را نشان دهد از آنجایی که در بسیاری موارد جسمی که در حال Enchant است در حوزه‌ی جئومنسی قرار می‌گرد. معروف‌ترین استفاده‌ی آن را در ساخت و سازندگی‌های قدیمی یا در معماری اِلف (Elf) ها می‌توان دید.

 

2018 03 23 21.47.08

ایرومنسی (Aeromancy) نیز یکی از مواردی است که به شکل فرعی مورد استفاده قرار می‌گیرد . بیشتر شکل Elemental باد به شکل آرکین آن ترجیح داده می‌شود. در ترکیبات دیگر به همراه سم، دود، مه و غیره حضور ایرومنسی دیده می‌شود. گاهی راهب (Monk) ها یا دروید (Druid) ها از آن استفاده می‌کنند. از توانایی‌های آن‌ها می‌توان تغییر آب و هوا را نام برد که از Alteration محسوب می‌شود. 

 

2018 03 23 21.47.51 

موردی که بیشتر مربوط به Void) می‌شود تا یک جادوی آرکین به نام الکترومنسی (Electromancy) شناخته می‌شود. این شکل از جادو نه تنها همانند پایرومنسی از جادوهای Destruction محسوب می‌شود بلکه خطرناک‌ترین شکل آن است. الکترومنسی را جادوی اساتید جادوگری آرکین می‌دانند. این در حالی است که به شکل یک Element نیز به طور فراوان مورد استفاده‌ی دشمن (Shaman) ها و دروید (Druid هاست. همراهی یک الکترومنسر و یک هایدرومنسر می‌تواند بسیار خطرناک باشد. 

 

battle mage by criann d69jxsk

شکل دیگری از مانا که آن را آرکین نمی‌توان نامید دیواین (Divine) نام دارد. عمده‌ی فعالیت هر نوع جادوی مربوط به دیواین در restoration می‌باشد . توانایی بالا به شکل درمانی برای موجودات زنده به خصوص انسان‌ها و موجودات مشابه در آن دیده می‌شود (ولی نه برای گیاهان). پالادین (Paladin) ها و پریست (Priest) ها از شکل دفاعی و درمانی آن استفاده می‌کنند . خون آشام (Vampire) ها و به طور کلی تمام آندد (Undead) ها از آن به شدت متنفر می باشند چرا که ذاتی مخالف ذات خودشان دارد و می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند. به جز شکل درمانی و آسیب رسان آن می‌توان حالت پیشگویی را نیز در آن دید. پرافت (prophet) ها و اوراکل (Oracle) ها اساتید استفاده از دیواین هستند . اونیرومنسر (oneiromancer) ها نیز از آن استفاده می‌کنند هرچند که کار آن‌ها بیشتر به illusion مربوط می شود تا restoration . بسیاری معتقدند که جادوهای دیواین منبعی الهی دارند در صورتی که عده‌ای معتقد بر این هستند که منبع آرکین و دیواین یکی است. 

 

2018 03 23 21.48.49

منبع نیستی جادو را Void می‌نامند . اعتقاد بر این است که ووید یک جهان کامل و جدای از زمین است. ارواح غیرانسانی پس از مرگ در آنجا یافت می‌شوند . اژدهاها رابطه‌ی خاصی با ووید دارند از آنجایی که برترین موجودات غیرانسانی می‌باشند. ووید معمولاً به شکل مکانی بسیار سرد و یا بسیار تاریک تصور می‌شود در حالی که اجزائی از زمین مثل تکه‌های شناور یخ در آب در هوا معلق می‌باشند . پست‌ترین و منفورترین موجودات به سطح زمینی ووید نزدیک‌ترین هستند در حالی که والاترین آن‌ها به دلخواه در آن گردش و پرواز می‌کنند. در اساطیر شرقی به عنوان مکانی برای روح جنگجویان از آن یاد می‌شود در حالی که می‌توان ووید را به عنوان ایده‌ای از جهنم (مکانی بسیار تاریک و سرد) بین هفت قبیله‌ی آریایی دید که احتمالاً ریشه در مهاجرت آن‌ها از سیبری به مناطق جنوبی دارد.

 

 Impression of the Void n˚4

از نمونه‌های جادوگری مربوط به آن می‌توان به کرایومنسی (Cryomancy) اشاره کرد که به جادوهای مربوط به یخ گفته می‌شود. شباهت بسیاری میان کرایومنسی و هایدرومنسی دیده می‌شود. در مواردی نیز استفاده از کرایومنسی در حین کار هایدرومنسرها دیده می‌شود. از شکل دیگر کرایومنسی می‌توان از فراستبایت (Frostbite) نام برد که عملکردی شبیه به آتش دارد و همانند آن موجب سوزش می‌شود که علت آن به جای گرمای شدید سرمای شدید است. 

 

img 1177

احضارگران و کانجورر (Conjourer) ها نیز برای احضار (summon) کردن موجودات مختلف به سمت ووید یا محیط‌های مشابه آن می‌روند. حتی در مواردی ترکیبی از کار آن‌ها با جئومنسی نیز دیده می‌شود که منجر به نوعی ساخت و ساز جادویی می‌شود. آن‌ها معمولاً با نکرومنسر (Necromancer) ها در ارتباط هستند و برای درگیری‌ها از نکروفیج (Necrophage) ها به عنوان نوعی از آندد (undead) استفاده می‌کنند.  

 

battle buddies necromancer by thefirstangel daosqs0 1

از موارد دیگری که حتماً در هر دنیای جادویی با آن برخورد می‌کنید را می‌توان سنگرومنسی (sangromancy) دانست . نام معروف‌تر آن بلاد مجیک (Blood magic) می‌باشد و از خطرناک‌ترین جادوهاست. در سنگرومنسی تمامی فرم‌های destruction, illusion, alteration, restoration, conjuration, enchanting, alchemy,  استفاده می‌شود. آن را عامل به وجود آمدن خون آشام‌ها می‌داند . از این رو برترین سنگرومنسرها نیز خون آشام می‌باشند. با وجود استفاده‌ی فراوان از ووید و مانا، منبع قدرت اصلی آن‌ها خون است. به طور دقیق‌تر، همان‌طور که آب مایع حیاط موجودات است، خون نیز در حیاط آن‌ها نقشی اصلی دارد. تفاوت عمده این است که مانا به شکل معدنی و طبیعی در طبیعت یافت می‌شود در صورتی که استفاده از خون به عنوان منبع جادویی نیازمند به گرفته شدن جان موجودات دارد. همان‌طور که در نکرومنسی با دریافت انرژی آزاد شده از بدن مردگان و برگرداندن آن‌ها با انرژی دریافت شده عامل قدرت نکرومنسر هاست، جذب خون و یا دریافت انرژی آزاد شده از خونی که بدن موجود زنده را ترک می‌کند عامل قدرت سنگرومنسر هاست. نمونه‌های فرعی سنگرومنسی را می‌توان در فرهنگ‌های مختلف باستانی، در زمان‌هایی که قربانی کردن صورت می‌گیرد، دید.

 

2018 03 23 21.47.28

نظرات راجع به این مطلب چی بود؟

منتظر ادامه‌ی این مقالات باشید.

 

 

 

 

کانال تلگرام نشریه ی شهر

9 دیدگاه

  1. خیلی جالب بود . من خودم تو زمینه ی جادو همیشه گیج می شم . چون زیر شاخه ها و انواع قدرت ها به شدت زیاد هست و دسته بندیشون سخته و هر نویسنده ی ژانر فانتزی به سلیقه س خودش قدرت شخصیت ها رو شکل می ده . ممنون از شما

    1. سلام . بیشتر منابع آزاد و مقالات مختلف ولی اکثرا به monomyth مربوط میشن. از تگ magicalogy هم میتونید استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا